Kære julemand…

De fleste af os siger til familien, at vi ikke ønsker os noget særligt til jul. Men det er jo ikke helt rigtigt. Du drømmer selvfølgelig om en youngtimer, som både er en fornøjelse at køre i og som har et kæmpe investeringspotentiale i løbet af få år. Her er tre idéer til ønskesedlen – og vel at mærke gaver, som bare bliver ved med at give og give og give…

 

Mercedes SL

 

Vi har tidligere beskæftiget os med R107-modellen fra dengang Dallas og Dollars var monopolets bud på eftermiddagsunderholdning. Nu er det tid at vende blikket mod afløseren, model R129. I foråret 1989 præsenterede Mercedes den nye SL-serie som skød op i toppen af fødekæden og straks blev yuppiernes vådeste drøm. Jo, en 560 SEC var da 20 % dyrere, men en 500 SL var rundt regnet 50 % federe!

Mercedes gik ikke på kompromis med noget som helst under udviklingen, og bilen er et rullende studie i perfektion anno 1989. Tag bare el-kalechen som drives af 15 trykcylindre, 11 magnetventiler og 17 stopkontakter – og angiveligt kostede 110 mio. kr. at udvikle.

Sikkerheden er helt i top med en styrtbøjle som på 0,3 sekunder springer frem, hvis bilen er ved at vælte. Hvis du er i tvivl om det virker, så tjek denne gamle overvågningsvideo af en SL i en high-speed ulykke. Efter bilen har kuret ca. 200 meter på bøjlen kan passagererne stige uskadte ud:

 

Få biler ser lige så godt ud uanset om de kører eller holder stille, og selv den mindste 300 SL med 190 hk gav masser af luksus og prestige. Men du skal selvfølgelig gå efter en 300-24V med 231 hk eller (helst) en 500 SL med 326 hk fra et mesterværk af en V8. Der ER også en 12-cylindret 600-model, hvis det bare ikke kan blive vildt nok, men det er glasur med flødeskum ovenpå – og forhøjer driftsomkostningerne væsentligt.

Der er kun plads til to personer (nogle biler er dog udstyret med to minimale ”nød-sæder” bagi), men din bedre halvdel har et hjerte af is, hvis ikke hun bryder sig om at indtage en af pladserne.

For 200.000 kr. kan du både i Danmark og i Tyskland finde et pænt eksemplar, men brug lidt tid på at tjekke både karosseri, motor og elektronik. Et meget slidt eksemplar kan blive et økonomisk mareridt.

Til gengæld er potentialet rigtig stort i netop denne model, som står på kanten af et uundgåeligt gennembrud som den næste store investerings-Mercedes. De tidligere SL-modeller har alle taget turen op ad stigen, og nu er turen kommet til R129. Skynd dig, inden det er for sent!

Hvorfor? Smukt design, høj kvalitet, stadig value-for-money, topløs kørsel er fantastisk i godt vejr, priserne stiger.

Hvorfor ikke? Dyr i drift, en del sminkede katastrofer på markedet, ikke så rummelig eller luksuriøs som en S-klasse, for få solskinsdage i Danmark.

 

Porsche 944

Havde du også planlagt at købe en luftkølet 911 indtil du pludselig så markedspriserne? Ærgerligt at banker er blevet så svære at røve! Hvis motoren SKAL ligge et håbløst sted kan jeg varmt anbefale at vende blikket mod 996-modellen, som er øjeblikkets bedste bud på en fuldblods 911 til en spiselig pris så længe det varer.

Og ellers var det måske noget med en Porsche 944. Få biler fra Zuffenhausen har været så oversete som de 4-cylindrede indgangsmodeller 924 og 944, men du kan roligt glemme alt om ”frisør-Porscher”. Det er vaskeægte sportsvogne – særligt i 944-udgaven, som kører med Porsches egenudviklede motor (de facto en halv V8 fra 928) under fronthjelmen.

Køreegenskaberne er absolut fremragende og den særlige transaksel-konstruktion med gearkassen omme ved bagakslen giver en perfekt vægtfordeling. Og medvirker også til at en Porsche 944 ikke er et skrueprojekt for hobbymekanikere.

Motorudvalget spænder fra 163 hk i den 2-ventilede indgangsmodel til 250 hk i 944 Turbo S, men uanset variant kan du hurtigt få en hæsblæsende køretur på snoede veje. Og vel at mærke uden samme risiko for pludselig at se verden gennem sideruden, som storebror 911 med rette er kendt for.

 

Porsche 944 er godt rustbeskyttet og har solide motorer, men en del eksemplarer har været udsat for den frygtede kombination af mangelfuld service og hård kørsel, og det kan ingen biler holde til i længden. Tjek servicehistorikken grundigt og styr udenom biler med store fælge og eftermonterede stereoanlæg med blåt løbelys.

Med 163.302 byggede eksemplarer er der en del at vælge imellem, og der er med lidt god vilje også plads til et par mindre børn på bagsæderne på korte ture. Du kan prøve at sælge den ind som ”en sportslig familiebil” og håbe på at fruen ikke bliver for vred når hun opdager sandheden. Det har virket før.

En Porsche 944 er med andre ord en glimrende indgang til Porsche-universet og for 150.000 kr. kommer du rigtig langt med basis-versionerne, mens du skal regne med omkring det dobbelte for en velholdt turbo-udgave. Priserne er på vej i vejret og en del af de gode versioner – særligt specialudgaverne – er på vej bag lås og slå hos samlerne.

Hvad venter du på?

Hvorfor? En ægte Porsche til langt under 911-pris, holdbar og driftsikker, høj køreglæde, relativ høj praktikalitet, ligner en sikker investering, en fair erstatning for den 911 du virkelig drømmer om.

Hvorfor ikke? Dyrere i service end de fleste andre biler, kan være svært at finde et ikke-mishandlet eksemplar, ikke en rigtig erstatning for den 911 du virkelig drømmer om.

 

BMW M3 E46

Alle ægte M-modeller bliver på et tidspunkt eftertragtede samlerobjekter. Nogen af dem bliver håndbåret gennem ejerskabet inden de bliver legender. Andre har lige været nede og vende som dækbrænder-redskaber for narkohandlere i forstæderne. M3 i model E46 er et typisk eksempel på det sidste, men fat mod – der er guld for enden af regnbuen for den tålmodige køber.

M3 E46 afløste E36 i år 2000 og bragte mere teknologisk end designmæssig udvikling. Køreglæden var stadig i højsædet og den dag i dag står både den sekscylindrede sugemotor og de perfekt afstemte køreegenskaber som højdepunkter i moderne bilhistorie.

Med 343 heste under højre fod mangler du aldrig kræfter, men husk at lade olien blive driftsvarm før du skyder raketten af. De små lysdioder i omdrejningstælleren starter ved 4000 omdr./min. og viser dig hvor meget du kan presse motoren, og først når de alle er slukket kan du lukke helt op for sluserne. I øvrigt en rigtig cool detalje, som også findes hos storebror M5 i E39-modellen.

 

Det er en af de sidste analoge M-biler og hvis den fremtidige værdistigning er i fokus, skal du sørge for at vælge et eksemplar med manuelt gear, som vil blive mest eftertragtet i fremtiden. Det giver i øvrigt også markant lavere vedligeholdelsesomkostninger end SMG-gearkassen.

Motorkongerne i München fremstillede 85.139 M3 i E46-modellen, så der er lidt at vælge imellem. Hvis du er klar til at tage den RIGTIG store tegnebog frem, skal du selvfølgelig gå efter CSL-modellen, som udover 17 ekstra hk (og desværre SMG-gear som eneste mulighed) også handles til priser omkring 3-4 gange for den almindelige M3.

Apropos priserne, så er de helt i bund og for 200.000 kr. ex. afgift får du et meget fint eksemplar, hvilket sammen med forgængeren E36 gør det til den suverænt billigste måde at komme til at eje en ægte M-model. Det rigtig dyre er vedligeholdelsen, som SKAL foretages hos specialister og med reservedele af ædel karat, og som derfor truer med at slå bunden ud af kassen. Fuld servicedokumentation er mange penge værd for sådan en bil.

Til gengæld er den fremtidige værdistigning næsten garanteret. Det er sket for alle tidligere M-modeller og med denne pakke af motorkraft, køreegenskaber og BMW-logo i fronten har M3 E46 alle forudsætninger for at blive en attraktiv investeringsbil om nogle år, når gadedrengene har formået at smadre deres skamslidte eksemplarer og er rykket videre.

I modsætning til Mercedesen og Porschen får du med en M3 en fuldblods sportsvogn som faktisk kan bruges hver dag, også med familie om bord. Den er lige så praktisk og (lidt) rummelig som enhver anden 3-serie fra de år og i fraværet af store vinger vil den faktisk ikke skille sig så meget ud i trafikken, hvis ikke du vælger en af de hidsige farver. Men kun indtil du trykker på speederen…

Hvorfor? M-biler er ikoniske og en M3 vil altid være kult, den billigste indgang til M-universet, praktisk og anvendelig til daglig brug.

Hvorfor ikke? Du kan let blive forvekslet med det lokale pizzabud, vedligeholdelsen er dyr, stadig længe til veteranstatus.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *