Om investering i biler

Euro sedler

Investering i biler er spændende, men naturligvis ikke uden økonomisk risiko. Hvis du seriøst overvejer at investere i en youngtimer er der efter min opfattelse nogle få gyldne regler:

  1. Investér i en bil, du føler noget for. Dels gør det ejerskabet sjovere og dels sikrer det et væsentligt udbytte for dig, uanset om værdien af bilen stiger lige så hurtigt, som du håber på.
  2. Undersøg markedet grundigt først. Investering i biler er en tålmodigheds-disciplin. Der findes masser af nørdede hjemmesider (du er på én af slagsen lige nu!) om de forskellige mærker og modeller. Ofte sker der en gradvis udvikling af modellen undervejs i levetiden, og der kan være stor forskel – både i performance, udstyr og investeringspotentiale – mellem to årgange, selvom de tilsyneladende er næsten identiske.
  3. Undersøg bilen grundigt før købet. Investeringsmæssigt er det en dødsfælde at købe en flot bil, og opdage at den er genopbygget efter en større skade. Og husk lige, at i 80’erne havde man bare et andet forhold til rustbeskyttelse. For ikke at snakke om 70’erne…
  4. Kig mod udlandet. Det er immervæk længe siden vi byggede biler i Danmark og vores afgiftssystem har i årtier lagt en mærkbar dæmper på importen af de spændende biler. Med mindre du søger en speciel “dansk” variant er der normalt langt større chance for at finde den helt rigtige model, og med internettets søgemaskiner kan grovsorteringen klares fra spisebordet. Den største ulempe – udover besværligheden ved besigtigelse og transport – er måske afgiftsberigtigelsen, hvis bilen skal have danske plader på.
  5. Sæt ikke næsen op efter en usleben diamant. Det sker jo at nogen finder en støvet Ferrari 275 i en glemt lade. Men det sker sjældent. Gør forarbejdet ordentligt og gå som udgangspunkt efter de store markeder, hvilket også giver et bedre udvalg. Det er nemmere at vende ryggen til en tvivlsom bil og gå videre til den næste kandidat, når der ER andre kandidater.
  6. Originalitet er nøgleordet for (næsten!) alle biler. “Matching numbers” er et velkendt begreb for særligt de dyrere investeringsbiler, men også for de prisrimelige youngtimers er det vigtigt at søge så original en bil som muligt. Fælge, indtræk, radio, udstødning, lak – alt.
  7. En investering i biler giver ikke garanti for et godt afkast. Brug aldrig penge, du ikke kan tåle at miste. Se også råd nr. 1.
  8. Gør dig klart fra starten om du køber bilen til brug eller til investering. De fleste biler – og særligt de fleste sportslige biler – er skabt til brug, og har ikke specielt godt af at holde opstaldet i en garage. Man kan selvfølgelig præservere dem efter alle kunstens regler, men det koster penge og det fjerner muligheden for at få køreglæden frem.
  9. Fastsæt en realistisk tidshorisont. Der sker noget (positivt) med værdien når en bil nærmer sig 30 år og dermed potentielt muligheden for H-nummerplader i Tyskland, og noget tilsvarende er tilfældet i Danmark med veteran-status når bilen bliver 35. Kigger du på biler som er omkring 20-25 år gamle kan det være fornuftigt at tænke langsigtet, og beholde bilen til den runder de magiske 30 år.
  10. Klassiske biler har også driftsomkostninger! Veteran-forsikring og vægtafgift er til at overskue, men dels koster det stadig penge og dels er der nogle formelle krav og grænser forbundet med at køre veteran. Youngtimers på alm. plader må man bruge ligesom en moderne bil, og de kan ofte også bedre holde til det, men kan også let rive 10-15.000 ud af budgettet om året til forsikring og afgift. Og dertil service. Og benzin. Hvis ikke du får fornøjelse af bilen undervejs skal værdistigningen med andre ord være betragtelig for at det samlede regnestykke bare går i 0. Se igen råd nr. 1.
  11. Dyr i indkøb = dyr i drift. En helt simpel tommelfingerregel, som mange af os med lidt simpel ‘mande-matematik’ let kan bortforklare. Men uanset hvordan vi vender og drejer det, så er det svimlende dyrt at servicere og reparere fornemme (V8-)motorer fagmæssigt korrekt. Porsches klassiske boxer-motorer er der heldigvis mange som kan være med på, men de fleste andre sportsvogns-motorer kræver specialister, som rimeligvis kræver mange penge for arbejdet.
  12. Summen af nr. 10 og 11 giver det sidste tjekpunkt: service-efterslæb. Tyskerne kalder det ‘Wartungsstau’, og det dækker over at nogle ejere ikke ofrer de nødvendige udgifter til at holde bilen fit, fx fordi de ikke rigtig får den brugt alligevel. Når de så efter en årrække får taget sig sammen til at sælge den, er det let at give den en håndvask og en voksbehandling, så du taber pusten ved synet. Men det er vigtigt at tjekke om der venter en bølge af store regninger for at få den mekanisk i køreklar stand igen. Det kan være fair nok – det skal bare med i regnestykket!

Det kan måske rationelt forklares, hvorfor Porsche 911-modeller fra 60’erne og 70’erne har taget et gevaldigt pris-hop i løbet af de sidste 5 år, men det kan være sværere at forstå, at folk er villige til at betale op mod en million kr. (!) for et VW folkevognsrugbrød fra 60’erne, hvis bare det er en velholdt Samba-model med 23 små vinduer i taget…

Ovenstående er selvfølgelig ikke ensbetydende med, at man behøver handle i blinde. Viden om biler og en grundlæggende interesse for markedet er en meget stor hjælp – både til at finde de sjove og spændende biler og til at udpege modellerne fra barndommens plakater. Hvis du har kastet lange blikke efter en Peugeot 205 GTi, er der nok også andre som har gjort det samme. Det er den slags ting, som giver biler værdi!

Hvis du overvejer en konkret investering og har brug for en mere dybdegående research vedrørende en bestemt model, er du velkommen til at kontakte mig på formularen nedenfor eller på rune[snabel-a]bileriblodet.dk – så kan jeg måske hjælpe dig videre. God jagt!

P.S.: Jeg besvarer alle (seriøse) henvendelser, men nogen gange svarer jeg direkte på e-mail, og så fremgår svaret ikke på siden 🙂

3 thoughts on “Om investering i biler

  1. Det er en fantastik hjemmeside du har, TAK FOR DET.
    Falde du over en E 30 i god stand vil jeg være glad for at blive kontakte, jeg har fået plads i garage efter jeg har fået solgt min 2002 fra 1973
    Mvh Per Stagaard
    Helsingør

    • Hej Per

      Tak for dit positive indlæg – jeg er glad for at du har fornøjelse af siden! 🙂

      Tænk at du nænnede at sælge en 2002… men det giver selvfølgelig plads til noget andet sjovt i garagen. Fair nok.

      Jeg synes egentlig ofte jeg støder på E30’ere i udmærket stand på diverse sider – særligt Veteranposten og BMW klubbens forum. Jeg kan anbefale at holde øje dér. Hvis du skriver lidt mere om hvad du søger, skal jeg selvfølgelig nok have dig i tankerne.

      MVH
      Rune

  2. Hej Rune jeg læser med stor interesse din flotte hjemmeside med meget brugbart info.
    Og tænkte du måske kunne hjælpe eller komme med et forsigtigt gæt…
    Jeg går i investerings tanker ang. en Bmw 325i E30 Cabirolet. Dem jeg har kigget på er fra 1987 til 1990 (før facelift) jeg går efter en orig. Bil i rimelig eller god stand.
    Men hvad kan sådan en ende på i reg. Afgift…?
    -Jeg har søgt på skat og fundet nogle der er betalt afgift på i 2012. De er takseret til mellem 31.000 til 32.500 kr.
    Med km stand på ca. 130000.
    Tror du afgiften vil være ca det samme idag. Eller er den mon steget eller faldet lidt….

    Mvh Rasmus Rahbek

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *