VW Golf I GTi

Om VW Golf I

De færreste biler kommer trods alt til at lægge navn til en hel bil-klasse, men den første Golf står – som sin nære kusine Porsche 911 – som et ægte ikon.

Efter den enorme succes med Boblen, der satte Tyskland på hjul efter krigen, var det i starten af 70’erne på tide at udvikle afløseren. Med Golf tog VW et modigt kvantespring ind i en ny tid, med skiftet fra den velkendte luftkølede boxermotor bagerst og til en top-moderne konstruktion med en firecylindret, vandkølet og tværstillet frontmotor og forhjulstræk, som pludselig gav en langt mere rummelig kabine og ikke mindst væsentligt bedre og sikrere køreegenskaber end Boblen.

Det originale design med små baglygter og krom-kofanger

Det originale design med små baglygter og krom-kofanger (billede fra original brochure)

Bilen var designet af italienske Giorgio Giugiaro og når man sammenligner med de samtidige konkurrenter Ford Escort og Opel Kadett bliver det tydeligt, hvor moderne linjerne var ved introduktionen. Designet har også trukket tråde hele vejen op til den nyeste Golf VII, og hatchback-formen med den brede C-stolpe er let genkendeligt.

Golfen blev introduceret i foråret 1974 i to motorstørrelser (1,1 liter med 50 hk og 1,5 liter med 70 hk) og tre forskellige udstyrsniveauer (L, S og LS). Modellen blev et øjeblikkeligt hit i en tid med oliekrise, hvor forbrugerne efterspurgte mindre, moderne biler med et moderat brændstofforbrug.

GTi-modellen blev undfanget som idé allerede i 1973 af en udviklingsingeniør hos VW og blev præsenteret på Frankfurt-udstillingen i efteråret 1975 under stor opsigt.

Golf I GTi (billede fra original brochure)

Golf I GTi (billede fra original brochure)

Den oprindelige GTi adskilte sig fra de basale modeller på flere punkter. Først og fremmest motoren, som havde et slagvolumen på 1,6 liter men ydede hele 110 hk, hvilket var vilde tal for en familiebil i midten af halvfjerdserne. Nu om dage skal der mere til at løfte øjenbryn men kombineret med en vægt på bare 810 kg gav det en acceleration fra 0-100 km/t på bare 9,2 sekunder og en topfart på 182 km/t. Det kan sammenlignes med basismodellens topfart på 140 km/t og accelerationstid på 16,5 sekunder for at nå 100 km/t.

GTi-modellen kunne udvendigt kendes på det røde bånd rundt langs kølergrillen og de matsorte plasticskærmkanter. Indvendigt havde den sportssæder med et meget karakteristisk ternet indtræk, et tre-egret sportsrat (blev senere ændret til et mere kedeligt fire-egret rat med GTi-logo) og en femtrins gearkasse med en ”golfbold” som gearknop.

 Denne sportsmodel blev sat i produktion i juni 1976 og det var oprindeligt planen at bygge en begrænset serie på 5.000 eksemplarer. Efterspørgslen oversteg dog de vildeste forventninger, og modellen blev i sortimentet i hele modellens levetid og blev produceret i omkring 462.000 eksemplarer.

 I efteråret 1982 blev motoren opgraderet til en 1,8 liters enhed med 112 hk og mere moment. Det gav en topfart på 190 km/t og en acceleration fra 0-100 km/t på 9,0 sekunder.

 Golf I blev bygget i perioden 1974 – 1983, hvor Golf II afløste den og der blev produceret over 6 millioner enheder.

 Undervejs kom der flere forbedringer og facelift:

  • Den oprindelige model blev produceret indtil sommeren 1978 og kan kendes på de små baglygter og den tynde kofanger med krom-besætningen.
Golf I efter første facelift (billede fra original brochure)

Golf I efter første facelift, med større kunststof-kofangere (billede fra original brochure)

  •  I sommeren 1978 kom et facelift, hvor modellen beholdt de små lygter, men nu fik en noget større kunststof-kofanger. Det siges, at stålkvaliteten – og dermed rust-modstandsdygtigheden – blev hævet betragteligt.
  •  I august 1980 kom det sidste facelift – modellen kan kendes på de markant større baglygter. Denne udformning holdt resten af modellens levetid.

  


 

Hvorfor er bilen interessant?

Der er bygget langt over 20 millioner Golf (heraf godt 6 millioner Golf I) og som nævnt har modellen lagt navn til en hel bil-klasse. Der er tale om en født klassiker, på trods af bilens ”simple” aner.

Millioner af mænd i Midt-, Vest- og Nordeuropa vil huske en Golf I GTi som noget særligt, uanset om det var bilen fra plakaten på værelset, deres egen første bil med deraf følgende frihed eller måske fars bil, hvor de sneg sig til det første kys med naboens datter.

Golf I efter 2. facelift

Golf I efter 2. facelift, nu med store baglygter (billede fra original brochure)

 At der var tale om en relativt billig og ganske udbredt familiebil har samtidig betydet, at mange eksemplarer er blevet (mis)brugt godt og grundigt og derefter skrottet uden større betænkeligheder, ligesom kvaliteten – om end bedre end dens samtidige konkurrenter – var langt fra nutidens standard. Det betyder også, at mange stadig bliver kørt jævnligt og givetvis har rundet høje kilometer-tal; det er ikke en typisk bil som er stillet væk som samler-objekt med få km på tælleren.

Alt det betyder, at der i hele Tyskland pr. 1. januar 2014 kun er indregistreret 899 VW Golf I GTi med 1,6 liters motoren og 1.161 med 1,8 liters motoren. Af disse ca. 2.000 eksemplarer er en væsentlig del uundgåeligt i dårlig stand eller har været udsat for alverdens underlødige modifikationer.

Formlen er i virkeligheden simpel: ”Stor nostalgi-effekt + klassiker = efterspørgsel” og når dertil lægges, at udbuddet er stærkt svindende, vil det betyde en prisstigning på sigt, og den vil kun tage til efterhånden som rusten og sliddet æder flere og flere biler op.

 


 

Hvad skal man gå efter?

Originalitet er som altid ”nøglen”. Mekanikken er simpel og kan holde til at blive brugt, men styr udenom biler med store fælge og tvivlsomme tunings-sæt. Nå ja, og højttaler-huller i hattehylden hæver heller ikke værdien.

Netop fordi det er en typisk ”gaderæs-bil” for yngre mænd, er det ganske svært at finde gode, originale eksemplarer – særligt af GTi-modellen, som nærmest tiggede om at blive kørt hårdt fra ny og senere blive ”opgraderet” med større fælge og skørter.

En tidlig GTi af første generation (se kendetegn ovenfor), med originalt sort/rød-ternet indtræk, et rimeligt km-tal (helst under 150.000 km) og en sund motor, vil være et fornuftigt køb. Der var oprindeligt tre farver at vælge imellem – rød, hvid og lysegrøn metallic – og den røde (marsrød, farvekode G6G6) vil være det sikre bud.

Modellen blev også fremstillet med sort/sølvfarvet indtræk, som kun blev produceret i to andre karosserifarver – sort og sølvmetallic.

Uanset farve og indtræk er det en stilsikker investeringsbil, som tilmed kan holde til at blive brugt.

 


 

Hvordan ser markedet aktuelt ud?

Der er aktuelt (november 2014) enkelte Golf I til salg i Danmark i tilsyneladende rimelig stand.

En 1,1 fra 1978 med kun 30.000 km. på tælleren, til 50.000 kr. Ifølge annoncen er det med original drivlinje (matching numbers), men der står også at der er ”mange nye dele”, så der er selvfølgelig noget som skal undersøges nærmere.

En GTi fra 1980 med Oettinger-modificeret motor og tilsyneladende originalt indtræk, rat m.v. Den har 105.000 km på tælleren og står til 13.000 euro. Den har været let ombygget, og det bør undersøges hvor meget den afviger fra originalen.

I Tyskland er der naturligt nok en del flere til salg, og gode eksemplarer med de to almindelige motorer koster omkring 3-8.000 euro afhængig af stand, med km-tal omkring 50-80.000.

En original GTi er svær at finde, men de gode eksemplarer fra 1980-1983 ligger omkring 12-15.000 euro med op til 150.000 km på tælleren. En 1976-model i god stand må forventes at koste over 20.000 euro, men værdien er svær at fastsætte da der ikke er mange tilgængelige data om udbud/efterspørgsel.

Pirelli-modellerne (se nedenfor under bonus-info) koster omkring 20-22.000 euro med 100-150.000 km på tælleren; et flot og velholdt eksemplar blev dog solgt på auktion i England i juli for bare £5.300+salær (men så var den også højre-styret).

 


 

Bonus-info:

  • Lakerede skærmkanter og særlige Pirelli-fælge med brede dæk på specialmodellen (billede fra original brochure)

    Lakerede skærmkanter og særlige Pirelli-fælge med brede dæk på specialmodellen (billede fra original brochure)

    VW Golf GTi I sluttede med manér i 1983 med en Pirelli specialmodel med grøntonede ruder, lakeredeskærmkanter, kofangere og spejlhuse, dobbelte forlygter og særligt brede Pirelli-fælge i hele 185/60-14 mod standard-modellens 175/70-13 hjul. Det er uvist hvor mange af disse der stadig eksisterer, men de er værd at holde øje med, og priserne er markant højere end de almindelige GTi-modeller.

 

  • Alle Golf I kunne købes med en såkaldt ”M-pakke” fra fabrikken, men inden BMW-fans får kaffen i den gale hals kan oplyses, at den bestod af praktiske ting som nedfældbare bagsæder, varme i bagruden, afblændeligt bakspejl (manuelt, naturligvis) og gummilister på kofangerne.

 

Min vurdering:

Driftsstabilitet
Sjæl/charme
Pris/kvalitet
Investeringspotentiale
Samlet vurdering
Gennemsnit

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *