2018

Kan du huske sommeren 2017? Nej vel?

Men i år bliver det anderledes, og derfor har jeg taget Cathy ud af sommerhi og gjort hende klar til sæsonen.

Hun har jo stået opbevaret i omkring 1½ år, så jeg var da lidt spændt på hendes generelle tilstand, når hun kom rigtigt ud at køre igen. Bevares – jeg har været forbi hende 4-5 gange i perioden for at tjekke at hun stadig stod på rette plads, taget dækkenet af og gået hende efter, startet hende op og kørt hende rundt på et lukket område for at få smurt motoren igennem, men der er stadig langt derfra og til de gode, lange køreture.

Jeg hentede hende 2. april, hvor vejret var pænt og tørt. Dagen efter lå der 2 cm sne over hele landet igen – et sikkert tegn på at den danske cabrioletsæson er startet.

Selvom hun har stået under dækken, har et utal af smådyr fundet vej til både lak og kabine, så hun var ganske snavset. Nu har jeg fundet al udstyret frem igen og givet hende en grundig (hånd)vask, så hun skinner overalt igen.

Samtidig har jeg besluttet at skifte rattet tilbage til det M-Sport II som sad i ved købet. Jeg lægger meget stor vægt på originalitet i detaljen, men jeg må også sige at M-rattet er en knivspids federe at køre med, så hvorfor ikke nyde det i dagligdagen?

Jeg glæder mig til mange solbeskinnede dage på landevejene…

BMW 325i cabriolet

Efter en grundig vask er hun klar til 2018!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Uge 15

Tid til at lege med ler!

Det er rigtig dejligt at tage sommerbilen frem fra dækkenet, særligt når hun ikke har været rigtig i brug i lang tid, og vejrudsigten tilmed er gunstig. Men sådan en lang opbevaring sætter desværre også sine spor, og en grundig gennemgang af lakken afslørede nogle bittesmå angreb af flyverust særligt på de nederste dele af dørene og panelerne.

Rødbrun er skam en pæn farve, men ikke iblandet lakken på en Sterlingsilber Metallic BMW, så selvfølgelig måtte jeg gøre noget. Flyverust er ikke voldsomt farligt, da det bare er små jernpartikler på overfladen, men hvis det ikke behandles i tide kan det være kimen til værre lakskader. Heldigvis er det rimeligt nemt at gøre noget ved.

Der findes forskellige kemikalier til projektet, men jeg valgte alligevel at kaste mig ud i en poleringsløsning med claybar. For de uindviede kan jeg afsløre, at det er en klump relativt hård “ler”, som trækker urenheder ud af lakken, når man kører den hen over. Og det virker skam – se bare billederne.

Hvis du kniber øjnene lidt sammen, kan du sagtens se et par rødbrune prikker og lidt andet snavs før behandlingen…

Alle urenheder er væk – og er der ikke også en anden glans og genskin i lakken (eller er det bare ønsketænkning)…?

 

 

 

 

 

 

 

 

Jeg må indrømme, at jeg i første ombæring valgte den lette løsning, og nøjedes med de angrebne områder. Dels fordi de er bekvemt adskilt fra resten af karosseriet via listen på døren, og dels fordi jeg ikke lige havde mod på at kaste mig ud i en komplet claybar-behandling i dag. Men nu er det officielt kommet på listen…

 

Serviceefterslæbet skal indhentes

Sådan en BMW E30 har jo en smart serviceindikator. Ok, i forhold til min hverdagsbil er det måske ikke just imponerende, men dels viser den med grønne/orange/røde lysdioder hvor langt der er til næste eftersyn, og dels viser den når det er tid til et årseftersyn.

Da bilen har holdt næsten stille i knap 1½ år, er der stadig masser af grønne dioder tilbage, men lampen for det årlige eftersyn lyser selvfølgelig, og det skal jo også passes. Derfor har jeg bestilt tid til et tjek af hende, hvor det vigtigste bliver olieskiftet. Den gamle M20-motor er en virkelig solid sag – og Cathy har jo kun gået knap 115.000 km – men olieskift bør man aldrig gå på kompromis med i en ældre motor.

Jeg har også bedt værkstedet (som har speciale i BMW) om at gennemgå undervognen for mørnede bøsninger, manchetter osv., ligesom jeg vil have tjekket ventilspillerummet. Jeg kan ikke høre noget klapren når motoren er varm, men da M20-motoren ikke har hydrauliske ventilløftere er det et punkt til listen.

Det kan virke lidt omstændigt at “ofre” dyr service på hende, når jeg kører så få km om året i hende, men ud fra en ren cost/benefit-betragtning er det altid meget billigere at passe sine eftersyn og komme værre skader i forkøbet, og kvitteringerne for løbende service er guld værd når hun en dag skal sælges.

Og sidst, men ikke mindst: hun fortjener ganske simpelt at blive behandlet godt.