VW ramte plet, da de udviklede den kompakte sekscylindrede VR6-motor, og den blev hurtigt lagt i en stribe af koncernens biler. Med dén motor forvandler den lidt anonyme familiebil sig til et helt andet køretøj, som måske endda er den bedste Golf-variant nogensinde.
At kalde Kims VW Golf VR6 for velplejet, vil være noget af en underdrivelse. Den er i helt usædvanligt god stand og står ganske enkelt knivskarpt både ude og inde i den aarhusianske morgensol. Det virker næsten som om bilen tigger lidt om både fotografering og en solid prøvetur, og den skal da ikke snydes.
Det er bestemt ikke nemt at finde en VR6 i denne stand, for bilen er på samme vis som den ikoniske VW Golf GTi – som Kim i øvrigt også ejer to eksemplarer af – skabt til at blive kørt på entusiastisk vis af den første stolte ejer. Derefter er langt hovedparten af bilerne blevet kørt godt og grundigt i sænk af de efterfølgende mange ejere.
Denne sølvgrå VR6 bærer med andre ord præg af, at være passet ordentligt lige siden den forlod Wolfsburg i april 1994 og rullede ud på de tyske veje. Den første ejer var en ældre tysk kvinde, som også havde en anden bil i garagen, og derfor kørte bilen kun 44.000 km på de første 20 år, indtil den blev importeret til Danmark. De følgende to år fik den yderligere 30.000 km på tælleren, så da Kim fandt bilen i sommeren 2016, havde den kun rundet 74.000 km, hvilket selvfølgelig også forklarer det begrænsede slid.
Det hjælper sandsynligvis også, at der er tale om en automatgears-model, hvilket normalt ikke indbyder til helt så hård kørsel, som udgaverne med manuelt gear, og det var også en af årsagerne til, at Kim valgte netop denne bil, for netop bilens stand betyder meget for ham.
En familiehistorie
Mens bilen bliver fotograferet fra alle vinkler, fortæller Kim mere om sin omfattende VW-historik, som har påvirket hans liv på mange måder.
Han tog kørekort i en VW Golf i 1986, og disse første timer bag rattet i den stramme, funktionelle kabine satte så dybt præg i den unge mand, at han siden har sværget til det tyske mærke. På hans 18. års fødselsdag købte han sin første Golf I, og siden er det blevet til i alt 13 VW Golf, en enkelt VW Polo og en gammel VW Type 1 folkevognsbus, og fem af bilerne har han såmænd endnu.
De fleste Golf-modeller har på et tidspunkt været parkeret ved bopælen i Skejby, og han har tidligere prøvet kræfter med både en R32 og en anden VR6, og som det er sket for så mange bilentusiaster, fortrød han hurtigt salget af den gamle VR6. Så var der jo ikke andre løsninger end at gå på jagt efter en afløser, og efter længere tids søgen efter det helt rigtige eksemplar, fandt han endelig den bil, som nu holder og skinner i gruset foran os.
Der er nok flere af os, som i al hemmelighed drømmer om en så omfattende bilsamling, men det kniber nogen gange med forståelsen fra resten af familien. Dét problem har Kim heldigvis ikke, da hustruen er næsten lige så glad for VW Golf som han er, og når man ligefrem møder hinanden til træf i Club Golf Danmark, sparer man parforholdet for en masse diskussioner om valg af bilmærke og model.
En kompakt konstruktion
Den specielle motorkonstruktion var i virkeligheden et Columbus-æg for VW i slutningen af 1980’erne. Ved at flette de to cylinderrækker ind i hinanden med en cylindervinkel på kun 15 grader, skabte de en usædvanligt kompakt sekscylindret motor, hvor de to cylinderrækker ligger så tæt, at de betjenes af et fælles topstykke. Det betød, at den 2,8 liter store motor uden større problemer kunne passes ned i det begrænsede motorrum på Golf III, som blev lanceret i 1991.
Den første Golf GTi lagde som bekendt grundstenen til en hel klasse af sportslige familiebiler, men op gennem Golf-modellerne udviklede den hæderkronede GTi-model sig fra at være klassens frække dreng til de skarpe sving, til at blive en mere magelig og luksuriøs motorvejs-maskine, hvilket VR6 skulle råde bod på.
Den sekscylindrede udgave blev straks den naturlige topmodel i Golf-rækken, og muligheden for denne fine motorvariant var med til at sende VW Golf et lille skridt op ad prestigestigen. Ikke på grund af motorydelsen, som med 174 hk var høj uden at være hæsblæsende, men fordi en sekscylindret motor gav et helt andet luksuspræg end normalt i denne bilklasse.
VR6-motoren blev et øjeblikkeligt hit og fandt anvendelse i både Golf, Corrado og Passat, ligesom den dannede grundlag for den endnu større R32-motor i senere Golf-modeller og efterfølgende blev forkortet med en enkelt cylinder og anvendt i VR5-modellerne.
Det er lyden…
Døren smækker med den sædvanlige solide VW-følelse, og for alle os med en VW fra 80’erne eller 90’erne på bil-cv’et, er det som at dumpe ned i en velkendt tidslomme i det lidt dystre interiør. Alt sidder præcis hvor det plejer, og i modsætning til de samtidige japanske biler, er der ikke en overflod af knapper at holde styr på.
Sæderne støtter til gengæld endnu bedre end de normale VW-sæder, og Kim fortæller at det skyldes at VR6 årgang 94 – som den eneste årgang – var udstyret med Recaro-sæder fra fabrikken.
Når nøglen drejes, åbner sig et markant anderledes lydbillede end i den almindelige Golf. Væk er den venlige snurren fra den stabile husholdningsmaskine og i stedet byder VR6 velkommen med en dyb og tæt tomgang, som går over i en mørk brummen, når motoren får omdrejninger. VR6 byder sig til med en sprød bas-stemme, som er lige dele forførende og fascinerende at lytte til – måske også fordi den er så uvant i en Golf.
I Kims bil bliver lyden hjulpet lidt ekstra på vej af en diskret sportsudstødning, og man fornemmer i lydbilledet tydeligt den store slagvolumen på 2,8 liter ude foran. Lyden er med til at signalere, at denne Golf har både træk og kræfter på lager.
Vi når ikke at rulle mange meter før det står tydeligt, at undervognen er sat væsentligt hårdere op end normalt for en Golf III, for ved lave hastigheder slår de mindste ujævnheder i parkeringspladsens asfalt igennem til førersædet. Kim fortæller, at VW i 90’erne til hans ærgrelse var “eksperter i høje biler”, og at han som noget af det første efter købet monterede en lavere Bilstein-undervogn som sænkede bilen yderligere 25 mm oveni de 15 mm sænkning fra fabrikken.
De sportslige Golf-modeller har altid været beviset på, at man godt kan lave køreglade forhjulstrækkere, og selvom VR6-motoren gør denne model lidt tungere i snuden, er den bestemt ingen undtagelse. Bilen ligger tæt og roligt på vejen, og indstyringen er skarp og med en solid tyngde i styretøjet, som gør det let at placere bilen præcist. Automatgearet tager selvfølgelig toppen af speederresponsen i Kims eksemplar, men den magtfulde motor trækker rent og kraftigt i hele registeret, og det står hurtigt klart, at netop denne Golf er lige velegnet til at hente mælk i supermarkedet og rødvin i Sydfrankrig. Soundtracket bliver kun bedre, som omdrejningerne stiger og bilen byder op til inspireret kørsel, uden at kræve en racerbane for at forløse potentialet.
Forandring fryder… ikke altid
Vel tilbage ved garagen kan jeg ikke dy mig for at gå Kim lidt på klingen, for på et tidspunkt bliver han vel træt af VR6’eren og skal prøve at eje en baghjulstrækker fra et andet bilmærke? Eller i det mindste en VW Corrado eller Passat – noget andet end en Golf?
Først kigger Kim lidt på bilen foran os, som om han ikke helt ved hvad han skal svare, og så kigger han op med et lidt undrende blik, som i virkeligheden siger præcis den samme sætning, som øjeblikket efter kommer ud af munden på ham: han kommer aldrig til at skille sig af med sin VR6, og hvorfor skulle han egentlig også det? Det er jo den perfekte Golf.
Købsguide VW Golf III VR6
Luksusmotor i hverdagsbil
Lige netop Golf III var ikke et kvalitetsmæssigt højdepunkt i koncernens ellers udmærkede stribe af familiebiler, så rust er hyppigt forekommende. Og de sportslige Golf-modeller har sjældent undsluppet “forstadstunernes” uhellige misbrug!
Karrosseri:
Den brune pest rammer overalt på en Golf III, så tjek som minimum skærme, inderskærme, paneler, dørbunde, ruderammer og andre særligt udsatte steder. Tilmed er stort set alle Golf blevet brugt som hverdagsbiler i al slags vejr, så buler og ridser må forventes. De sportslige udgaver som GTi og VR6 er ingen undtagelse, og tjek samlinger og lak for tegn på større trafikskader. Kvaliteten af sæder og interiør er til gengæld udmærket.
Teknik:
Det er svært at finde en VR6, som ikke har været i hænderne på en kåd ungersvend, så teknikken skal tjekkes grundigt. Heldigvis er motoren skruet godt sammen, på nær et problem med dårlige kædestrammere. Når motoren er varm lader du den gå i tomgang, skruer oliepåfyldningsdækslet af og lytter efter en metallisk raslen, som indikerer behov for kædeskift – det er et motoren-ud-job til 15-20.000 kr. På de firehjulstrukne Syncro-modeller bør du lytte efter støj fra det bagerste differentiale, som indikerer et servicebehov. Der er få problemer med elektronikken i bilen. Automatgearkassen er følsom overfor oliestanden, så få det tjekket.
Reservedele:
Med næsten fem millioner byggede eksemplarer er reservedelssituationen generelt god for Golf III, og VW Classic Parts er også begyndt at fremstille udvalgte dele. Manuelle gearkasser fås dog ikke længere til VR6, og må i stedet renoveres af en specialist.
Specialister:
Helbo Classic Cars, Troldhøjvej 15, Gjerrild, 8500 Grenaa, tlf. 42 42 38 37, www.helboclassiccars.dk
Kildevang’s Auto, Elmedalsvej 1, 4200 Slagelse, tlf. 22 61 01 15, www.kildevangsauto.dk
Gearkasser renoveres af www.manuelgear.dk i Børkop.
Priser:
Det er overraskende svært at finde en VR6 i nogenlunde original og uspoleret stand på markedet, selv i Tyskland. Priserne har været stigende de senere år, og fornuftige eksemplarer koster fra 100.000 kr. og op.
Klub:
Club Golf Danmark byder alle VW-ejere velkomne, uanset årgang og model. Se mere på www.clubgolf.dk
Denne artikel har tidligere været bragt i MotorClassic – Danmarks store klassikermagasin!
One thought on “Golf VR6 – den perfekte Golf?”