Mazda RX-7

Glem alt om boxere, V10 eller V12-motorer – hvis du VIRKELIG vil eje en bil som skiller sig ud, skal du have en bil med wankelmotor. Mazda RX-7 er ikke den eneste, men det er den fedeste!

 


Om Mazda RX-7 (Serie 1-3)

Lad mig sige det straks: at skrive en artikel om RX-7 er at bevæge sig ud i et minefelt. Der er en stærk religion omkring Mazdas wankelmotoriserede modeller og selvom jeg researcher grundigt kan der altid snige sig en faktuel unøjagtighed ind, og så kan jeg blive lagt for had i de wankelfundamentalistiske miljøer. Måske vågner jeg i morgen op med en knækket rotor i sengen til skræk og advarsel, men jeg vover alligevel det ene øje af respekt og beundring for en sand ener på bilmarkedet!

Mazda RX-7 (modelkode SA22C – på det japanske hjemmemarked lanceret som Mazda Savanna) blev lanceret i foråret 1978 som en sportsvogn i direkte konkurrence med bl.a. Porsche 924 og Datsun 240Z/280ZX, altså som en entry-level sportsvogn med ydelse på ”GTi+-niveau” men med baghjulstræk. I tilfældet RX-7 var den som udgangspunkt 2-sæders, men kom på nogle markeder (bl.a. i Danmark) som en 2+2. Det er som altid kodesprog for ”plads til to voksne og håndbagage”.

Mazda startede allerede wankel-historien med Cosmo-modellen midt i 60’erne og kom dermed et mulehår før NSU med denne motortype på det kommercielle marked.

Serie 1 kandes på de små baglygter med klar farveopdeling. Her en japansk hjemmemarkedsversion med spejle på skærmene.

Serie 1 kendes på de små baglygter med klar farveopdeling. Her en japansk hjemmemarkedsversion med spejle på skærmene.

RX-7 blev særdeles aggressivt prissat i forhold til Porsche 924 (i Danmark kostede en RX-7 ved introduktionen 150.000 kr., hvilket var ca. 100.000 kr. mindre end Porschen!) og fik en god modtagelse på flere store markeder hvor bilerne blev hevet ud af showrooms lige så hurtigt som forhandlerne kunne stoppe dem ind. Bilen var udstyret med en to-rotors wankelmotor (kode 12A) med en slagvolumen på kun 2×573 ccm, men ydelsen på 105 hk svarede til en langt større samtidig stempelmotor. Den lille wankelmotor var med 142 kg særdeles let og hele bilen vejede kun 1.099 kg, hvilket gav det en kvik acceleration fra 0-100 km/t på omkring 10 sekunder. Dermed matchede den i præstationer Porschen og Datsunen, som nok var væsentligt kraftigere men også væsentligt tungere.

Når bortses fra den usædvanlige motor, var RX-7 en relativt simpel konstruktion og bagtøj, styretøj, affjedring, hjulophæng, bremser m.v. er hyldevarer. Der var endda tromlebremser bagpå i Serie 1, så der var ikke meget racer-setup dér.

 

Jeg kan jo ikke skrive denne artikel uden at vie nogle ord til wankelmotoren, som i realiteten er en fantastisk konstruktion. Det er selvfølgelig en forbrændingsmotor – ikke noget el- eller brint-halløj – men i stedet for at være bygget op om cylindre med bevægelige stempler, er kernen et enkelt trekantet stempel (rotoren) som bevæger sig excentrisk (altså ”skævt”) i et særligt rotorhus. I løbet af en omdrejning sørger stemplets bevægelse både for indsugning, kompression og udstødning, mens (flere) tændrør sørger for forbrændingen.

Konstruktionen gør ventiler overflødige og der er i det hele taget forholdsvist få bevægelige dele i en wankelmotor i forhold til stempelmotoren, hvilket giver oplagte fordele mht. slid og driftstabilitet. Når det er sagt, så har wankelmotorer dog ikke ry for at leve specielt længe, hvilket givetvis skyldes de høje omdrejningstal de roterer med.

Rotorkammeret i den specielle wankelmotor med den trekantede rotor. Indsugning og udstødning er til venstre mens de to tændrør er til højre på billedet.

Rotorkammeret i den specielle wankelmotor med den trekantede rotor. Indsugning og udstødning er til venstre mens de to tændrør er til højre på billedet.

Slagvolumen er usædvanlig lille i forhold til ydelsen og motoren er relativt lille og let, og da rotoren altid drejer samme vej er der en naturlig balance i motoren i forhold til stempelmotorens evindelige skubben op/ned eller frem/tilbage – det giver et lavt vibrations- og støjniveau. I gadebilerne i hvert fald; du kan evt. prøve at søge på ”Mazda 787B Le Mans 1991” på YouTube og høre en fire-rotors racer-wankelmotor med 700+ hk for fuld udblæsning. Der er næppe blevet sovet meget i telt-lejrene dét år.

Og hvorfor smed alle bilfabrikkerne så ikke stempelmotoren til side og kastede sig over wankelmotorens herligheder? Er det den klassiske ”VHS vs. Betamax”, hvor den dårligste løsning alligevel vinder? Nej, wankelmotoren er selvfølgelig ikke lutter perfektion.

Det største problem er først og fremmest benzin- og olietørsten, som er usædvanlig stor, og det gik trods alt også imod trenden i slutningen af 70’erne. Derudover er momentet fra den lille slagvolumen mildest talt ikke imponerende og det betyder bl.a. at bilen skal have godt med omdrejninger for at komme ud over stepperne. Det hjælper selvfølgelig heller ikke på tørsten.

 

Nå, tilbage til RX-7 igen.

Den første generation blev produceret frem til 1981, hvor den fik et mildt facelift (og blev til modelkode FB2). De første årgange kendes nemmeste på de små baglygter i klare farver, hvor Serie 2-modellen fik større, mørktonede baglygter med vandrette ribber. Desuden blev interiøret opgraderet med bl.a. bedre sæder. På nogle markeder fik Serie 2 (men ikke på det store amerikanske marked) en sort plastic-spoiler på bagklappen, men det var også populært at eftermontere på Serie 1-modeller, så en del tidlige RX-7 i Europa kører med spoiler. Endelig er kofangerne mere stilrene/glatte i designet på Serie 2. De meget fine fælge i ”rotor-design” kom også til i Serie 2, i hvert fald på det europæiske marked.

Serie 2-modellerne kendes lettest på de mørke baglygter og den store gummispoiler. Bemærk de særlige fælge i rotor-design - fiks detalje!

Serie 2-modellerne kendes lettest på de mørke baglygter og den store gummispoiler. Bemærk de særlige fælge i rotor-design – cool detalje!

Mere vigtigt er måske, at motorydelsen blev hævet til 115 hk, hvilket barberede ca. 1 sekund af 0-100 tiden. Samtidig fik RX-7 skivebremser også på baghjulene. Prisen på det danske marked var nu også oppe på 250.000 kr., hvilket dog stadig var langt fra Porsche 924’s 370.000 kr.

I begyndelsen af 1984 kom Serie 3, som fik større dæk og endnu engang revideret interiør med mere fyldige sæder og ændret instrumentpanel. På nogle markeder (blandt andet det amerikanske – kendes som GSL-SE) kunne Serie 3 fås med en større motor på 1.3 liter og finpudset med en ekstra indsugnings- og udsugningskanal, gav det en voldsom stigning i ydelsen til 130 hk.

 

Denne artikel handler om Serie 1-3 modellerne, men for fuldstændighedens skyld skal oplyses at den nye RX-7 med modelkode FC blev lanceret i 1985 med langt stærkere motorisering – inkl. en turbo-udgave – og i 1991 kom FD-modellen med op til 280 hk og et organisk design som slægtede Honda NSX ganske meget på og i øvrigt tydeligt er videreført i RX-8 modellen.

 

Og hvordan kørte RX-7 så? Det korte svar er: godt! Den relativt begrænsede ydelse og den simple undervognskonstruktion blev i høj grad modvirket af den lave totalvægt og den lille motors optimale placering bag forakslen, som gav en nærmest perfekt vægtfordeling på 51:49 for/bag. Det amerikanske blad Car and Driver udnævnte da også i 1983 RX-7 som en af de 10 bedste biler fra dette år.

Den flade kølerhjelm, spinkle A-søjle og den store hvælvede glas-bagrude giver et fremragende udsyn og den lette sportsvogn er nem at placere korrekt i svingene. Motoren tager omdrejninger med en sådan appetit, at en lille summer advarer når føreren nærmer sig omdrejningsbegrænseren ved 7.000 omdr./min.

I Bilen, Motor og Sport nr. 1/80 fik RX-7 dette skudsmål med på vejen:

”Den er ukompliceret at køre og giver køreglæde i stort omfang, hvad enten man færdes på motorvejen eller på bugtede sogneveje […] De to egentlige sæder er skålformede og yderst behagelige ikke mindst til langture. Klimaet i kabinen er fredfyldt og komfortabelt. Instrumenteringen er i top og det manuelle gearskifte med 5 fremadgående trin fungerer præcist og let”.

 

Bil-Revyen fra 1980 er tilsvarende begejstret:

”Mazda-konstruktørernes stædige tro på wankelmotorens muligheder har endnu en gang båret fugt – og hvilken frugt? Denne umiskendelige Porsche-betvinger giver ikke de mest velestimerede sportsvognsmærker det mindste efter i udseende. Eller i velafstemte, barsk-komfortable køreegenskaber, der kan fryde enhver bilentusiast.”

 


Hvorfor er Mazda RX-7 interessant?

Det helt centrale er naturligvis den specielle wankelmotor, som jo altså er en ret unik konstruktion på bilmarkedet. Unikke ting er som regel lidt mere krævende end stang-varerne og det mindsker udbredelsen i starten, men omvendt sikrer det også efterspørgslen senere i forløbet.

Et meget stilrent design med kommende klassiker-status.

Et meget stilrent design med kommende klassiker-status.

Der er ikke tvivl om at RX-7 er en ny-klassiker og markedet er også begyndt at få øjnene op for bilen i takt med at den rykker fra youngtimer-alderen til klassiker-alderen.

Jeg tror kun vi har set begyndelsen af prisstigningen og jeg tror, at velholdte eksemplarer kan lave en ”Toyota 2000 GT”, altså skole-eksemplet på en avanceret japansk sportsvogn som pludselig ”genopdages” og bliver særdeles eftertragtet. Ja ja – jeg ved godt at der kun blev fremstillet få hundrede af Toyotaen, at den har medvirket i en Bond-film og at de bedste eksemplarer handles til omkring en million (euro, altså…), men det er princippet jeg refererer til.

Det er i den forbindelse også værd at bemærke, at netop Mazdas wankel-motoriserede biler var genstand for en særlig æres-udstilling på 2015-udgaven af Goodwood Festival of Speed i England, som er en af de mest prestigiøse europæiske bil-shows. Et lille hint om, at bilerne er på vej mod stjerne-status!

Vedholdende rygter siger i øvrigt at Mazda vil lancere en ny RX-7 i 2017 for at fejre 50-års jubilæet for Cosmo-modellen, hvilket blot vil skærpe interessen for den originale model.

Og hvis man ser bort fra alt det investerings-økonomiske, så byder en RX-7 bare på en stor køreoplevelse for få penge, i en bil som giver smil på læben hos alle forbipasserende og oven i købet anerkendende nik fra alle bil-entusiaster. Så kan man ikke ønske sig meget mere af en klassiker.

 


Hvad skal man gå efter?

Rust er den helt store fjende, men heldigvis er der tale om en biltype som generelt er skånet for saltede vinterveje. Størstedelen af bilerne blev også afsat til markeder med et mere nådigt klima, især det amerikanske marked.

Det er vigtigt at være opmærksom på, at det oftest kniber gevaldigt med at skaffe nye dele til japanske klassikere, og Mazda RX-7 er desværre ingen undtagelse på dette punkt. Mange karosseri- og reservedele må altså hentes fra donor-biler, hvilket ikke altid er let at finde.

Selv sliddele som originale støddæmpere kan være umulige at skaffe fra nye og så må der jo tænkes i alternative baner.

En wankelmotor skal både starte og løbe let, og hvis motoren springer i gang uden problemer når den er driftsvarm står det normalt ikke helt tosset til.

Som skrevet ovenfor har wankelmotorer ikke ry for at have lige så mange km i sig som en konventionel stempelmotor, så høje km-tal skal man nødvendigvis være varsom med. Der er ikke mange mekanikere i dagens Danmark, som har erfaring med at hoved-renovere en wankelmotor!

Kabinen - her en Serie 1-model - er funktionel og tidstypisk.

Kabinen – her en Serie 1-model – er funktionel og tidstypisk.

På udstyrssiden kunne det være sjovt at få fingrene i en amerikansk Leathersport (LS) udstyrsmodel, som kom frem i 1980 og blev solgt i 2500 eksemplarer. Som navnet antyder havde den fuld læder-pakke og dertil en række luksus- og komfortdetaljer. Den blev kun solgt i hvid, sort og guld. I 1983 kom en Limited Edition med sølvfarvet lak (med den mystiske betegnelse Chateau Silver) og særlige BBS-fælge – også til det amerikanske marked.

På farvesiden er hvid en klassisk RX-7 farve, men de tidstypiske grønne, gule og gyldne farver klæder den bestemt også rigtig flot.

Der er lidt delte meninger om spoileren på bagsmækken, og nogle purister synes den ødelægger det rene design. Omvendt er der vist bred enighed om at rotor-design fælgene fra Serie 2 er et genialt underspillet hint om wankelmotoren og klæder bilen ekstra godt.

Det er en bil som kendes og elskes for det udvendige design og for den særlige motor, så det centrale for værdien af netop denne model er et velplejet og rustfrit karosseri og en lydefri wankelmotor – ikke så meget om bilen har læderkabine eller soltag.

 


Hvordan ser markedet ud?

Der blev produceret over 470.000 eksemplarer mellem 1978 og 1985, så det var ikke just en sjælden bil at møde i 80’erne, men der er ikke længere mange til salg på det europæiske marked.

Især i USA solgte den godt, men derovre var benzinforbruget heller ikke så stort et problem.

Der er i skrivende stund (oktober 2015) kun en enkelt udbudt til salg i Danmark; en 1980-model med 95.000 km på tælleren til 40.000 kr. Den er dog averteret på en måde som giver alvorlig grund til tvivl om dens faktiske stand, ligesom man ikke kan se farve eller motorrum.

I Tyskland koster gode eksemplarer fra ca. 4.000 euro og op til 10.000 euro for de meget velplejede og teknisk pletfrie eksemplarer, hvilket passer udmærket med pris-guiden fra Autobild Klassisk, som giver en vejledende værdi for en kategori 3-bil omkring 4.500 euro og for en kategori 2-bil omkring 7.500 euro.

Prisen er nogenlunde ens for Serie 1-3, men udbuddet er mindre af Serie 1-biler, som også naturligt trækker mere i samlere og purister – det ”originale” vil altid have stor appeal.

Udbuddet i USA er selvfølgelig større, og priserne ligger omkring 5-8.000 $ for udmærkede eksemplarer (og op til horrible 18.000 $ hos nogle, som forsøger at lokke liebhavere til), men dertil skal lægges moms og told ved import.

 


Driftsstabilitet
Sjæl/charme
Pris/kvalitet
Investeringspotentiale
Samlet vurdering
Gennemsnit


Bonus-info:

Mazda vandt sensationelt Le Mans i 1991 med den wankelmotoriserede 787B, som frem for alt var ekstremt driftssikker. Året efter blev wankelmotorer forbudt på Le Mans, og 787B er stadig den eneste japanske bil som har vundet det samlede klassement i løbet – og samtidig den eneste vinder-bil som ikke er drevet af en stempelmotor.

 


Primære kilder:

  • Ein Traum wird wahr, Youngtimer 4/2015
  • Primal Scream, Evo nr. 212
  • Rotary Club, Evo nr. 213
  • Wikipedia, den tyske og engelske version
  • www.mazda.com
  • www.honestjohn.co.uk
  • 1979-1985 Mazda RX/7 Buyers Guide, www.motortrend.com, januar 2013
  • Langlebiger Japaner mit Wankelmotor, www.auto-motor-und-sport.dk, 19. april 2013
  • Wankel-Sportler aus Japan, www.auto-motor-und-sport.dk, 19. april 2013
  • Japans nye sportsvogn med wankel, Bilen, Motor og Sport nr. 12/78
  • Frontkæmper for wankel-motoren, Bilen, Motor og Sport nr. 1/80
  • Wankel-motoren får nu turbo, Bilen, Motor og Sport nr. 5/83
  • Mazda bane kontra Mazda rally, Bilen, Motor og Sport nr. 4/84

Se også:

– www.rxclub.dk

One thought on “Mazda RX-7

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.