Ford F100 – Den amerikanske slider

En Mustang eller en Corvette er måske den bilmæssige version af Den Amerikanske Drøm, men de er frygteligt upraktiske til at fragte foder til dyrene eller pigtråd til hegnet. Den klassiske pickup, og særligt Ford F100, er måske ikke en typisk drømmebil, men derimod den slags bil, som drømmene bliver bygget med. Vi tog en tur i den ægte vare.

 

”Den er da ikke til salg!” Så kort var svaret, da Kim Mølgaard prikkede ejeren på skulderen, og spurgte til prisen på hans Ford F100. Bilen stod udstillet et sted i Herning, og da Kim skulle til et privat arrangement på stedet, faldt han for bilen med det samme. Tilfældigvis var ejeren også til stede, og så var der jo ikke andet for end at indlede en forhandling.

To timer senere gav de håndslag, og den gamle F100 skiftede hænder. Sælgeren var lidt ked af at give slip på bilen, men han blev overbevist om, at Kim ville passe godt på den fremover – og det har han til fulde opfyldt.

 

Arbejdshest med patina

Ved første øjekast kunne man godt tro, at den gamle Ford er et rustent vrag, men så kan man roligt tro om igen. I virkeligheden er der ingen rust af betydning i bilen, men 55 år som arbejdshest – og ikke mindst den hårde, californiske sol – har sat sine markante spor, og blandt andet brændt lakken væk på de vandrette flader. Derfor fremstår bilen nu med patina i en sådan grad, at nogen ville løbe skrigende væk. For Kim er det tværtimod hele essensen af bilen, som jo i dén grad er skabt til at blive brugt.

Patina i så rigt mål, at bilen kan dele ud af det – effekten af årtiers brændende sol!

Fords F-serie trucks er en af de mest succesfulde bilserier nogensinde, og selvom vi skal helt tilbage til 1948 for at finde den første model, har Ford udviklet og forfinet bilen gennem generationer, så de nu kører på 13. generation, og i to årtier har F-serien været den mest solgte bil i USA, år efter år.

Kims bil er produceret på Fords fabrik i San Jose i Californien i oktober 1963, hvilket gør den til en ’64-model, og dermed blandt fjerde generation af F-serien. Typepladen afslører, at bilen blev leveret til en forhandler i Los Angeles og den officielle listepris var den nette sum af 2.016 dollars.

En Ford F100 var dengang et typisk arbejdsredskab for bønder og håndværkere, og selvom Kim ikke har nogen oplysninger om bilens første ejer, er der gode chancer for, at han valgte bilen knap så meget på grund af komforten og mere på grund af dens praktiske egenskaber. Under hjelmen ligger en V8 på 292 kubiktommer – svarende til 4,8 liter – som trækker på baghjulene gennem en manuel tretrins gearkasse. Selvom ydelsen er beskedne 135 hk, giver den store slagvolumen rigeligt moment til at trække en båd, en hestetrailer eller en trailer med byggematerialer uden problemer.

Bilen blev leveret i farven Bengal Tan, som nok bedst kan beskrives som sandfarvet, og med en rød dekorationsstribe gennem kromet på siden. Nu kræver det efterhånden lidt fantasi at forestille sig bilen som ny, men det bliver der ikke lavet om på i Kims ejertid. 

Der er et stort marked for restaurering og opgradering af de gamle amerikanske pickups, men Kim kunne ikke drømme om at forsøge at bringe hans F100 tilbage i nybils-stand. Det er jo patinaen, som er med til at give den gamle bil sjæl, og det er Kim bestemt ikke ene om at synes.

 

Positive vibrationer

Praktikken fejler ikke noget, og bilen er bygget til at blive brugt…

”Jeg har aldrig fået så mange smil og thumbs-up, som når jeg kører i Forden. Uanset hvor jeg kommer, er folk glade for at se den gamle bil i trafikken”, fortæller Kim, som bruger bilen som dagligt transportmiddel, når vejret tillader det. ”Den er skabt til at blive brugt, så det bliver den selvfølgelig. Alt andet ville da være synd og skam.”

Rustbeskyttelse er der praktisk talt intet af, og da den beskyttende lak også er ved at være væk, vil Kim ikke udsætte den gamle bil for vand, så den bliver altid i garagen ved udsigt til regn.

Vand er til gengæld også næsten det eneste, bilen bliver skånet for. Kims eksemplar er leveret med ekstra lang akselafstand på 128 tommer, svarende til 352 cm, hvilket giver rigeligt plads på ladet. 

Bilen blev konstrueret til at bære en nyttelast på 500 kg på det store lad, og det bliver jævnligt fyldt med haveredskaber, affald og byggematerialer, ligesom bilen ikke bliver skånet for grus- eller skovveje. Den er jo bygget til at blive brugt!

 

Et praktisk interiør

Instrumentpanelet er relativt overskueligt, men der er plads til et par arbejdsmænd på bænken – og endnu flere på ladet.

Det praktiske fortsætter i kabinen, hvor Ford-designerne ikke har ruttet med hverken udstyr eller pynt.

Der er ellers tale om en såkaldt Custom Cab, som blev leveret med vævet indtræk, hvidt rat, tofarvet interiør og kromtrim på instrumentpanelet, men i sammenligning med de fleste nyere biler er det meget overskueligt at sætte sig ind i bilens funktioner.

Hverken rat eller sæde kan justeres, og der er ingen sikkerhedsseler til den store gennemgående bænk, som på et tidspunkt er blevet ombetrukket med rødt vinyl. Til gengæld er der fin plads til at fragte tre-fire arbejdsmænd hjem til farmen efter en lang dag i marken.

Der har givetvis været mange hede dage i kabinen på solrige arbejdsdage, men aircondition var ikke en luksus, den første ejer brugte penge på. Til gengæld er biltypen nærmest som skabt til at køre med åbne ruder og venstre arm i dørkarmen, og det lille vippevindue ved a-stolpen giver også forbavsende meget ventilation i kabinen.

Tændingsnøglen sidder til venstre for rattet og den store motor springer villigt i gang, så vi kan komme ud at køre, og det viser sig hurtigt at være en total-oplevelse for alle sanser.

 

En rustik køreoplevelse

Bilen er let at køre på åbne vidder, men på snævre veje skal man holde tungen lige i munden.

Ratgearet fungerer fint, men den uprøvede chauffør skal lige vænne sig til den liggende skiftekulisse, som i F100-kredse bare er kendt som ”three on the tree”. Første gear lægges ind ved at trække gearvælgeren op mod rattet og nedad, og den store pickup sætter sig i bevægelse.

Motoren tager villigt omdrejninger, men støjen fra vind, dæk, transmission og karosseri gør det temmelig svært at fornemme, hvor meget motoren egentligt arbejder ude foran. Støjen betyder også, at man ikke savner en radio, som alligevel næppe ville kunne høres ved hastigheder over gangtempo.

Farten er også lidt vanskelig at aflæse undervejs. Ikke fordi instrumentpanelets enlige instrument fylder for lidt i synsfeltet, men fordi speedometernålen hopper og danser under kørslen, så den lige så godt kunne være ophængt i en elastik.

Det er nu heller ikke fartgrænserne, der giver de største udfordringer, når den gamle arbejdshest slippes løs på landevejene omkring Vejle. Der er nemlig hverken servostyring eller bremsekraftforstærker, så det kræver nogle kræfter både at trække det store tynde rat rundt og at få bilen bragt til standsning igen. 

I det hele taget kræver det lidt tilvænning at skifte fra en moderne personbil til en gammel pickup, og med en ganske sejlende kørestil, fornemmer man hurtigt, at en Ford F100 fra 1963 ikke er bygget til hverken snoede alpeveje eller lange motorvejsstræk. Til gengæld falder der nogenlunde ro på det store køretøj, når vejen er lige og hastigheden kan holdes stabilt på 70-90 km/t.

 

En bil for livet

Det er svært at stige ud af bilen uden et stort smil om munden og Kim fortæller, at han har det på præcis samme måde, hver eneste gang han kører i den. Køreoplevelsen og hele stemningen omkring bilen er så radikalt anderledes fra, hvad enhver moderne bil kan tilbyde, og det er netop også årsagen til, at han bruger den gamle Ford så meget som muligt. 

Km-tælleren står på omkring 58.000 miles, men ingen ved længere hvor mange gange tælleren har været rundt. Til gengæld er der ingen tegn på, at bilen er ved at opgive ævred, og den virker, som om den uden problemer kan fragte halm, byggematerialer og affald de næste 55 år også.

Og på spørgsmålet om Kim kunne forestille sig at sælge bilen igen, lyder svaret prompte, og med et glimt i øjet: ”Den er da ikke til salg!”

Købsguide til Ford F100, fjerde generation

Solid arbejdshest eller stylet customcar

Uanset generationen er Ford F100 bygget til at blive brugt, og derfor er mange eksemplarer for længst slidt op og kasseret. Hvis du finder et levedygtigt eksemplar er den dog simpel og billig at holde kørende, hvis altså ikke du går efter en af de mange custom ombygninger i mere eller mindre kunstfærdige varianter på markedet.

Karrosseri

Rustbeskyttelse var ikke hot på det amerikanske pickup-marked i 60’erne, men til gengæld har en del af de overlevende biler kørt i et tørt og rust-hindrende klima. Tjek dog altid for rust omkring forruden, i skærmkanterne, nederst ved b-stolpen og forrest på ladet, hvor vand kan samle sig og forårsage tæring.

Lakeringen var ofte af tvivlsom kvalitet fra fabrikkens side, så afskalninger og ”appelsinhud” er hyppigt forekommende og ikke nødvendigvis tegn på, at ejeren har behandlet bilen dårligt.

Teknik

De solide motorer er en af modellens store fortrin. Der er et væld af forskellige motorer, men uanset om bilen er udstyret med seks- eller otte-cylindret motor, er de udlagt med højt moment og få omdrejninger. Motorerne er lette at servicere og holder næsten evigt, når bare de passes med skift af olie og filtre. 

Rigtig mange F100 er blevet modificeret med opgraderede dele, hvilket er helt normalt, og ikke behøver være en ulempe, med mindre selvfølgelig du lægger vægt på, at bilen står helt originalt. Stelnummeret fremgår af pladen på førerdøren, og på www.fordification.info kan du tjekke alle informationer om bilens originale motor, gear, farve m.v.

Reservedele

Det er generelt let at finde dele til de gamle Ford F100, men det meste foregår på den anden side af Atlanterhavet. Stort set alt kan skaffes derovre, og det er normalt både hurtigt og relativt billigt at bestille dele hjem over internettet, selvom fragt, told og moms skal lægges oveni.

En søgning på eBay giver ofte gevinst, og ellers er www.f100central.com og www.cjponyparts.com normalt leveringsdygtige.

Specialister

US Special Autoværksted, Laurentsvej 35, 2880 Bagsværd, tlf. 70 23 00 60, www.usspecial.dk

US Autoværksted, Snedkergangen 14, 2690 Karlslunde, tlf. 46 15 01 50, www.us-auto.dk

Firmaet www.Henrikusa.dk, Ellestedvej 3A, 5853 Ørbæk, hjælper med at skaffe reservedele hjem, og har på deres hjemmeside links til et større netværk af værksteder i Danmark med speciale i amerikanerbiler.

Priser

Prisen varierer selvsagt efter standen, og der udbydes sjældent gamle Ford F100 i Danmark. I Tyskland koster hæderlige eksemplarer 100 – 150.000 kr., men det helt store udvalg findes naturligt nok i USA, hvor du finder alt mellem rustne vrag og topistandsatte eksemplarer. Priserne starter fra ca. 80.000 kr., og meget pæne biler udbydes fra omkring 150.000 kr., hvortil kommer fragt, moms og afgifter.

Klubber

Der er ingen dansk klub kun for Ford F100, og den generelle danske klub for klassiske Ford har kun fokus på europæisk producerede biler. Til gengæld er der et hav af små og mellemstore klubber for fans af amerikanerbiler generelt. Du kan finde en oversigt hos Forenede Danske Amerikanerbilklubber på www.fda-biler.dk 

 

Artiklen har tidligere været bragt i FDMs blad Motorclassic – Danmarks bedste magasin for klassikere og youngtimers!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.