Mercedes E 500 – Brugskunst

Der skulle en speciel motor i en speciel bil til at rykke en midaldrende arkitekt væk fra de skulpturelle franske modeller og over i en mere stram tysker. Heldigvis havde Porsche en finger med i spillet under udviklingen og resultatet blev Mercedes 500E med en bjørnestærk V8 under hjelmen.

 

“Jeg har kørt Citroën det meste af mit liv: 2CV, Dyane, ID19, GS, BX og Xantia”, fortæller Jørgen Funck, “men da den næste model i rækken var C5, stod jeg altså af!”. Interessen for Citroën er nok nedarvet fra faderen, men som uddannet arkitekt har han altid sværmet for innovativt design, og på dét punkt har det franske mærke sjældent skuffet. Altså lige indtil C5-modellen, som Jørgen mildest talt ikke har høje tanker om, rent designmæssigt – vi skal nok skåne sarte læsere for, hvilke større pattedyr, som blev trukket frem til sammenligning.

Året var 2011 og Jørgen var rastløs og trængte til, at der skulle ske noget spændende på bilfronten, så han begyndte jagten på noget helt andet, uden at være sikker på, hvad det skulle ende med. Han overvejede en 6-cylindret Xantia, men kom efter eget udsagn for sent, da det rigtige eksemplar kom til salg. I stedet slog han til med det samme, da en Mercedes 500E kom til salg i København til en favorabel pris. Bilen blev købt ubeset over telefonen, og med dén handel lagde arkitekten de franske biler bag sig, og satte en helt anden bilkurs både med hensyn til teknik og design.

Mercedes 500E

Der skal en kender til at se forskellen, men de bredere forskærme afslører en 500E. Og på vejen vil du ofte se bilen fra denne vinkel…

Fra nul til to på få måneder

Selvom det var hans første Mercedes, var Jørgen dog ikke helt ubekendt med den særlige 500-model af 124-serien. Hans storebror var – og er – bosiddende så langt væk som Puerto Rico, og havde derovre anskaffet sig en Mercedes 500E nogle år forinden, så selvom Jørgen ikke havde lejlighed til at beundre broderens bil særligt ofte, modtog han af og til førstehåndsindtryk af bilens kvaliteter.

Bilen i København havde mange gode sider, men der var tale om et nyligt importeret eksemplar fra Sverige, og der var ikke betalt registreringsafgift af den. Det vidste han selvfølgelig godt før købet, men han havde ikke ulejliget sig med at tjekke afgiftens størrelse, og SKATs beregning viste sig at være noget højere end forudsat, så han vægrede sig alligevel ved at få nummerplader på.

Mens han således gik som katten om den varme grød, dukkede der kort tid efter pludselig endnu en Mercedes 500E op til salg i Sønderborg, hvor der tilmed var betalt dansk afgift, og hvor prisen også var helt fair. Endnu engang handlede Jørgen hurtigt, og købte bilen i Sønderborg i forventning om at sælge det første eksemplar igen, for han havde ikke rigtigt brug for to ens biler – endda i præcis samme farve!

Da det kom til stykket, nænnede han dog ikke at skille sig af med nogen af bilerne igen, og i stedet begyndte han at bruge den indregistrede bil som dagligt transportmiddel, mens den anden blev restaureret fra ende til anden og derefter opbevaret sikkert i en aflåst parkeringskælder.

Omhu for detaljerne

Ni år senere er den blåsorte Mercedes stadig Jørgens faste transportmiddel, men da hans tegnestue ligger meget tæt på bopælen, holder den parkeret i en baggård i Aarhus de fleste dage. Det er kun blevet til 50.000 km. i hele ejertiden, men efter eget udsagn har han nydt hver kilometer – og han bliver til stadighed imponeret over den omhu, som er lagt i enhver detalje. “Uanset hvor man kigger på bilen, er det bare kram, og sådan noget som tykkelsen af selv de skjulte kabler i motorrummet, er imponerende”, fortæller han. Men uanset kvaliteten, er der designmæssigt en verden til forskel fra de vovede franskmænd til den stramme tysker, og hvad siger arkitekten til dét?

“Før i tiden ville jeg have forsvoret, at jeg skulle eje en tysk bil, men motorkraften og den helt særlige historie om denne model tiltaler mig meget – og designet vokser altså på een” fortæller Jørgen, og fremhæver særligt bilens forende med de svulmende skærme. I stedet for de franske bilers skulpturelle finesser er den voldsomme Mercedes mere som et stykke brugskunst, som er formgivet med lige så høj vægt på funktionalitet som på æstetik.

Jørgens Mercedes 500E er fra 1991 og er derfor fra første serie, men en tidligere ejer har øjensynligt skiftet motorhjelm, lygter og emblem og dermed visuelt “forvandlet” den til en faceliftet model, men kun kendere lægger mærke til forskellen.

Det stramme design fortsætter indenfor, hvor det mest vovede element måske er den fabriksmonterede brandslukker under førersædet. Den får man forhåbentlig aldrig brug for, men ligesom alt andet i kabinen, sidder den lige præcis dér, hvor den skal. Instrumenterne er enkle og skarpe i synsfeltet og alle kontakter er solide og klikker præcist, og der er ikke nogen logoer eller andet til at afsløre bilens potentiale. Det er nok de færreste, som bemærker, at speedometeret går til 260 km/t – i stedet for 240 som på en almindelig W124 – og det er der en helt særlig grund til.

Mercedes 500E motor

Den enorme motor er ikke kun imponerende at se på – den giver også imponerende præstationer i den diskrete limousine

Porsche på sidelinjen

Det er selvfølgelig bilens hjerte – motoren – der primært adskiller en 500E fra dens mindre søskende, og netop historien om motoren rummer en stor del af bilens særlige sjæl. Tilbage i midten af 80’erne fik BMW uventet stor succes med deres M5, og Mercedes manglede et direkte modsvar. De havde endnu ikke opkøbt AMG, som ellers havde specialiseret sig i at tune Mercedes, og i stedet vendte de blikket mod Porsche, som på det tidspunkt var økonomisk trængte, og som derfor indvilligede i at udvikle den særlige fem-liters 326 hk stærke V8 til bilen.

Mercedes leverede karosseriet til Porsches fabrik i Zuffenhausen hvorefter Porsche monterede alle de dele, som adskilte sig fra en normal W124, herunder skærme, forbro, lygtearrangement m.v. De bredere forskærme var simpelthen nødvendige for at få plads til den mægtige motor. Herefter blev karosseriet sendt tilbage til Mercedes i Sindelfingen til lakering, og retur til Zuffenhausen til montering af motor og drivlinje. Processen tog 18 dage, hvilket er uhyggeligt lang tid for en moderne bil, men resultatet blev også derefter, og med en accelerationstid på sølle 5,9 sekunder i paradedisciplinen fra 0 til 100 km/t – og ikke mindst et knusende moment på 480 Nm ved 3.900 omdr./min. – var der helt sikkert en Porsche-kører eller to, som blev efterladt måbende tilbage på den tyske autobahn. Topfarten var på tysk manér begrænset til 250 km/t.

Det kræver heldigvis ikke en autobahn med fri hastighed at føle bilen på tænderne, for kræfterne står også på spring en sommerdag på vejene omkring Aarhus. Alle 500E blev leveret med automatgear, så det er helt udramatisk at trille rundt i bytrafik med bilen. Når speederen trædes i bund og kickdown-funktionen aktiveres, føles det til gengæld som at sidde i et fly under take-off, og både fra stilstand og ved mellemaccelerationer kommer man chokerende hurtigt op på hastigheder, som ville give alvorlige problemer med ordensmagten. 

Bilen kører klippe-stabilt og med gode pladsforhold og rigelige mængder luksus, er den som skabt til lange køreture gennem Europa i høj fart.

AMG Monoblock

De fine AMG Monoblock-fælge er et klassisk valg, som passer perfekt til det underspillede motorvejsmissil

Mere end en bil

“Den her model er den sidste rigtige Mercedes – og det er meget mere end en bil!”, erklærer Jørgen, da vi igen ruller ind på parkeringspladsen. Med to ens eksemplarer har han haft masser af muligheder for at sætte sig ind i alle finesserne, og han har fundet meget glæde ved at dykke ned i historien om modellen. Selvom det er relativt omkostningstungt at holde den kørende med forsikring, dæk og service, bliver bilen passet omhyggeligt, så den altid er mekanisk i topform. Til gengæld har livet under åben himmel i de smalle Aarhusianske gader sat sit præg rent kosmetisk, så planen er at give den en mindre overhaling til efteråret, så den igen kommer til at stå skarpt.

Og så er det nærliggende at vende tilbage til “tvillinge-bilen”, som jo var sat i stand fra ende til anden og stillet til side i garagen. Den solgte Jørgen såmænd i 2019, da han endnu engang havde lyst til at prøve noget andet, og for pengene købte han i stedet en båd. Det var alligevel synd at have så fin en bil holdende stille hele tiden. Sådan er det med ægte brugskunst.

Købsguide:

 

Kostbar kvalitet

Byggekvaliteten af hele W124-serien var tårnhøj, og det gjaldt ikke mindst for de delvist håndbyggede 500-modeller, som Porsche bidrog til. Ved faceliftet i 1993 fik bilen andre lygter og motorhjelm/kølergrill, og serien blev omdøbt til E-klassen, således at modellen kom til at hedde E500 i stedet for 500E. Pas på serviceefterslæb og sæt penge af til vedligeholdelsen.

 

Karrosseri

Mercedes skiftede til vandbaseret lak omkring 1993, og nogle biler fra den tid har store rustskader, men ellers er de solidt bygget. Rust i døre, skærmkanter og donkraft-punkter er almindeligt forekommende. Den største risiko er dårligt reparerede skader eller misligholdte eksemplarer. For- og bagrude bliver mælkehvide i kanterne med tiden.

 

Teknik

Med fornuftig pleje holder drivlinjen og den øvrige teknik længe, men det er dyrt at holde den fine V8-motor ved lige, så vær opmærksom på et serviceefterslæb, som kan være særdeles bekosteligt at rette op på. 500-modellen var fyldt med det meste luksusudstyr ab fabrik, så tjek at alt fungerer. Ekstraudstyr slås op på nettet via stelnummeret. Interiøret er generelt slidstærkt, men slappe hynder med revnede betræk og skadede eller manglende trælister ses ofte på biler med høje km-tal.

 

Reservedele

De fleste karosseri-, slid- og teknikdele kan skaffes uden problemer hos autoriserede forhandlere (dyrt) eller via uafhængige specialister. Pynte- og interiørdele kan give lidt flere udfordringer, og specialdele til 500-modellen kan volde problemer og/eller være voldsomt dyre.

 

Specialister

Gørløse Autoimport, Hovedvejen 7, 3330 Gørløse, tlf. 71 99 78 50, www.autoimport.dk

JTC, Håndværkerbyen 15, 2670 Greve, tlf. 61 77 71 04, www.jtcmb.dk

Lubben’s Auto, Beringvej 21, 8361 Hasselager, tlf. 86 14 30 50.

 

Priser

Med 10.479 fremstillede eksemplarer, er 500E/E500 en relativt sjælden Mercedes, og både bilens åbenlyse kvaliteter og Porsche-generne bidrager til at holde priserne høje. Der er selvsagt langt mellem eksemplarer til salg på danske plader, men i Tyskland starter priserne omkring 35.000 euro, og går op til det dobbelte for de fineste eksemplarer. Regn med 370.000 – 450.000 kr. på danske plader for et udmærket eksemplar.

 

Klubber

Mercedes-Benz Youngtimer Classic, www.mbyc.dk

Mercedes-Benz Klub Danmark, https://danmark.mercedes-benz-clubs.com

 

Denne artikel har tidligere været trykt i MotorClassic – Danmarks store klassikermagasin!

Hvis du vil læse endnu flere fakta om Mercedes 500E (og E500), skal du ikke lede længe – vi har tidligere skrevet en lang artikel om netop denne superbil…

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.